Összes oldalmegjelenítés

2011. február 5., szombat

Villasor 10.:Passuth villa

Passuth László író az 1920-as évektől lakott a Villasoron. Édesanyja, Éber Emmanuella 1920-21-ben a . helybéli polgári fiúiskolában tanított.
Passuth László több könyvében / Kutatóárok, Rézkor/ megemlékezik palotai-újpesti éveiről.
Passuth László leánya, dr. Passuth Krisztina művészettörténész több nyarat töltött a Passuth-villában.

 Passuth László fotója

Passuth László (Budapest,  1900. VII. 15. – Balatonfüred,  1979. VI. 19. .) író, műfordító, a Magyar Pen Club elnöke


Passuth László művei /Forrás: Wikipédia/:

PASSUTH Krisztina

művészettörténész
Budapest, 1937. április 27.

1956–1961: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, művészettörténet–történelem szak; 1987: Párizsban a Sorbonne-on megszerezte az államdoktorátust. A MTA Művészettörténeti Bizottságának és az AICA, a Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége Magyar Tagozatának tagja. 1962–1966 között a Magyar Nemzeti Galériában, 1966–1977 között az Szépművészeti Múzeum grafikai osztályán dolgozott, majd a modern osztályt vezette. Az 1970-es évek végén Franciországba emigrált. 1978–1979: a párizsi Pompidou Központban dolgozott, 1980–1991: Párizs Város Modern Művészeti Múzeum könyvtárvezetője, kiállításokat rendezett (1989: František Kupka-kiállítás). 1992-ben települt vissza Magyarországra. 1993-2003: az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Művészettörténeti Intézetének intézetvezető professzora, 1993 óta a Doktori Iskola vezetője. 2001: Németh Lajos-díj. A magyar művészettörténet meghatározó egyénisége, a közép-európai összehasonlító művészettudomány kiemelkedő képviselője. Több mint három évtizeden keresztül tevékenykedett múzeumokban, kiállítási intézményekben. Tudományos munkássága mellett számos kiállítást rendezett, művészetkritikákat publikált. Szakterülete az 1910-es, 1920-as évek kelet-közép-európai avantgárd művészete, valamint a franciaországi modern művészet. Könyvei és tanulmányai új összefüggéseket tárnak fel a különböző művészeti mozgalmak, folyóiratok kapcsolatrendszerében és a kulcsfontosságú művészegyéniségek életművében. ~ írásai az 1960-as, 1970-es években vitathatatlan szerepet játszottak a klasszikus avantgárd nemzetközi kontextusban történő meghatározásában, ezenkívül a nyugat- és kelet-európai művészet találkozási pontjaira vonatkozó kutatásai nagymértékben hozzájárultak a magyar művészek külföldi megismertetéséhez.


Főbb művei
• A festészet műhelyében (1964)
• A Nyolcak festészete (1967)
• Le Corbusier – Maillol – Braque (1971)
• Képzőművészet és bábszínház (társszerző, 1971)
• A századforduló művészete (1971)
• Magyar művészek az európai avantgarde-ban (1974)
• Orbán Dezső (1977)
• Tihanyi (1977)
• Kurt Schwitters (1978)
• Art du XXe siècle (társszerző, 1978)
• Márffy Ödön (1978)
• Suprématisme et constructivisme (társszerző, 1979)
• Moholy-Nagy (1982)
• Koós Iván (1985)
• Les avant-gardes de l'Europe Centrale (1988)
• Tranzit (1996)
• Avantgarde kapcsolatok Prágától Bukarestig 1907–1930 (1998)
• Brançusi és Brancusi (társszerző, 2005).
Forrás: artportal.hu





    A Kultura.hu web-oldalon az alábbiak olvashatók dr. Passuth Krisztináról:
    Passuth Krisztina: "Úgy gondoltam, hogy ebből én már ki fogok maradni"
    2010. március 16. 

    "Már nem vártam ezt az elismerést, ezért nagyon nagy örömöt jelent nekem, hogy megkaphattam a Széchenyi-díjat. Úgy gondoltam, hogy ebből én már ki fogok maradni" - mondta Passuth Krisztina művészettörténész, aki a közép-európai összehasonlító művészettudomány terén végzett kutatómunkájáért és a magyar művészet külföldi népszerűsítéséért vehette át hétfőn a díjat.
     Passuth Krisztina
    (MTI) - A művészettörténész felidézte, hogy édesapjával, Passuth László íróval a Szépművészeti Múzeumban tett séták indították el a művészet-történészet felé. "Vasárnap délelőttönként, a szabadnapján mentünk a múzeumba" - emlékezett, majd hozzátette, hogy csak egyetemista korában ébredt fel benne az érdeklődés az avantgárd iránt.
       
    "Akkoriban - 1956 és 1961 között jártam egyetemre - nem lehetett tanulmányozni az avantgárd műveket" - mondta, majd hozzátette, végül nem egy kiállítás vagy mű fordította a figyelmét az 1910-es, 1920-as évek képzőművészete felé, hanem Kassák Lajos. "Azt hiszem, ez nem szorul különösebb magyarázatra. Számomra reveláció volt az ő személye, gondolatai, tudása és az új képzőművészeti irányzatok iránti nyitottsága" - emlékezett. A másik nagy szerelmet Bálint Endre képei jelentették. "Akkor láttam a képeit, amikor 1962 végén hazatért párizsi emigrációjából, és ma is nagyon kedvelem az ő művészetét" - mondta.
       
    Passuth Krisztina ugyanakkor hozzátette: Nyugat-Európában még ma is alig ismerik a korszak kelet-európai művészetét. "Ahhoz képest, hogy mennyire ismeretlen volt, mostanában kezd beszivárogni a művészettörténészek világába a kelet-európai avantgárd" - tette hozzá, majd egyik büszkeségeként említette azt a tanítványaival szervezett franciaországi tárlatsorozatot, amellyel sikerült "egy pici rést nyitni a teljes homályon" a magyar Vadak felé. "Szerencse, hogy a franciák tudták csatolni a saját mozgalmukhoz, a fauve-okhoz" - jegyezte meg.
       
    Életének egyik legfontosabb mozzanatának azonban a Nyolcak festőcsoportjának felfedezését tartja. "1965-ben rendeztem a Nyolcak képeiből egy kiállítást, aztán 1967-ben könyvet is írtam róla" - mondta, hozzátéve: most tanítványaival egy nagyszabású tárlatot készítenek a legjelentősebb magyar avantgárd művészcsoport alkotásaiból a pécsi Európai Kulturális Fővárosa programsorozat részeként.
       
    Életének másik fontos eseményének a Moholy Nagy László-monográfia megírását tartja, amely később németül, franciául és angolul is megjelent. "Számomra is meglepetés volt, hogy még ma is ez az 1982-ben megjelent munka a tankönyv az amerikai egyetemeken" - tette hozzá.
       
    Jelenleg azonban a pécsi kiállítás foglalkoztatja a leginkább, mint mondta, komoly feladat a hazai magángyűjteményekben lévő képek felkutatása, mivel a tulajdonosok adatai nem nyilvánosak. "Szerencsére a legtöbb kép a hazai múzeumokból kölcsönkérhető" - mondta. Reménytelennek tartja viszont az eredeti terv megvalósítását, hogy külföldi analógiákat is bemutassanak a Nyolcak Európában elnevezésű kiállításon, például néhány Matisse- vagy Cézanne-kép erejéig. "Az ilyen mesterműveket két-három évvel a kiállítást megelőzően szokták kölcsönkérni, mi pedig nagyon le vagyunk maradva. Ráadásul nagyon sokba kerülne a kölcsönzésük és a szállításuk" - tette hozzá.
       
    Passuth Krisztina 1937-ben született Budapesten. 1961-ben diplomázott az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán művészettörténet-történelem szakon. 1962 és 1966 között a Magyar Nemzeti Galériában, 1966 és 1977 között a Szépművészeti Múzeum grafikai osztályán dolgozott, majd a modern osztályt vezette.
    Az 1970-es évek végén Franciaországba emigrált és a párizsi Pompidou Központban dolgozott. 1980-tól 1991-ig a párizsi városi Modern Művészeti Múzeum könyvtárvezetője volt, emellett pedig kiállításokat rendezett. 1987-ben a Sorbonne-on doktorált. 1992-ben települt vissza Magyarországra. 1993-tól 2003-ig az ELTE Bölcsészettudományi Kara Művészettörténeti Intézetének intézetvezető professzora volt, 1993 óta a doktori iskola vezetőjeként is dolgozott.


       Dr. Passuth Krisztina átveszi a Kemény István díjat 


       Passuthnéról is írt dr. Czeizel Endre a Tudósok, gének, dilemmák c. művében


      A Passuth-villa átépítése utáni állapotban (Rákosi Judit felvétele, 2010.)

      Nincsenek megjegyzések:

      Megjegyzés küldése